AZOP obilježio Svjetski dan prava potrošača, 15. 3. 2021.

Povodom Svjetskog dana prava potrošača, 15. ožujka 2021. godine, Agencija za zaštitu osobnih podataka, u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom organizirala je webinar “Zaštita osobnih podataka potrošača na digitalnom tržištu” s ciljem podizanja svijesti potrošača o njihovim pravima na zaštitu osobnih podataka. Moderatorica webinara bila je Sanja Smiljanić Grubišić, novinarka i urednica emisije „Potrošački kod“.

Prvo izlaganje pod nazivom „Potrošači imate pravo na zaštitu svojih osobnih podataka! Saznajte koja su vaša prava!“ održao je ravnatelj Agencije za zaštitu osobnih podataka Zdravko Vukić, koji je objasnio koja su prava građana zajamčena Općom uredbom o zaštiti podataka te kako ih i ostvariti. Građani ponekad nisu ni svjesni da nisu samo ime i prezime, adresa ili OIB osobni podatak, već da je to puno šira skupina podataka koji se odnose na pojedinca, poput IP adrese, podatka o plaći, otisak prsta, političko mišljenje, pa i dioptrija oka te oni vrlo lako mogu biti zlouporabljeni. Stoga je ravnatelj Vukić istaknuo kako su osobni podaci najvrjednija imovina koju posjedujemo: „U današnje digitalno doba, pravo na zaštitu osobnih podataka važnije je no ikad. Mnoge usluge dostupne potrošačima putem Interneta za njih su naizgled besplatne. Takve usluge ne plaćate novcem, ali za uzvrat za njih dajete svoje osobne podatke na kojima velike tehnološke kompanije ostvaruju svoj profit.“

Upravo o obradi osobnih podataka koje ostavljamo na Internetu, odnosno kako obrada osobnih podataka može utjecati na promjenu stava, govorila je Natalija Parlov Una, stručnjakinja za bihevioralni marketing i auditorica informacijske sigurnosti i privatnosti najveće njemačke certifikacijske kuće TÜV NORD. Sve naprednije tehnološke mogućnosti, doprinijele su razvoju nevjerojatnih alata kojima se gotovo svaki klik može pratiti i kapitalizirati. To znači da je u realnom vremenu moguće vrlo detaljno analizirati izbore i stavove, kao i utjecati na njih. Profiliranje, segmentiranje, targetiranje, retargeting neki su od pojmova koje je u svom izlaganju objasnila Parlov Una te iznijela da su najčešći načini prikupljanja vrijednih podataka o potrošačima putem registracije na newslettere, nagradnih igara, programa lojalnosti, registracijom na internetske stranice ili webshop i slično. „Vaši podaci koriste se u marketingu kako bi oblikovali vaš stav. Putem kolačića, društvenih mreža i općenitog digitalnog otiska stvara se vaš profil, odnosno potrošačka persona prema kojoj se prilagođavaju reklamne poruke.“, rekla je Parlov Una te poručila da takvom komunikacijom dolazimo i do nama relevantnog sadržaja.

Webshop je postao naša svakodnevica, posebice tijekom pandemije koronavirusa te svaki peti građanin u Republici Hrvatskoj kupuje online. Stoga je aktualnu temu „Web prodaja i online marketing“ obradila Dijana Kladar, odvjetnica specijalizirana za GDPR, koja je u svom predavanju objasnila koje sve radnje poduzetnici koji imaju webshop moraju poduzeti kako bi bili usklađeni s propisima te kroz primjere iz prakse pokazala koje su njihove najčešće pogreške. Kao jedan od primjera naveden je povrat proizvoda kupljen putem interneta. Potrošač ima pravo vratiti proizvod u roku od 14 dana bez obrazloženja te prilikom povrata snosi poštarinu. Međutim, kada trgovac zaprimi proizvod natrag, ukoliko drugačije nije propisao u Općim uvjetima dužan je vratiti i plaćenu poštarinu.

Također, odvjetnica Kladar osvrnula se i na korištenje kolačića, zaštitu potrošača i njihova prava te istaknula kako je Zakon o zaštiti potrošača na strani potrošača te da trgovci, kao i građani, često ne razumiju razlike između reklamacije, zamjene i povrata proizvoda.

Dio svakodnevice u digitalnom dobu čini i internetski kriminal, o kojem je govorio profesor Visoke policijske škole dr.sc. Nikola Protrka. Veliki broj otuđenih osobnih podataka, uz brojeve kreditnih kartica, može se pronaći na ilegalnim tržnicama, Darknetu, koji nudi i razne usluge, poput hakiranje Facebook računa za 75 dolara. Profesor Protrka iznio je i podatke koliko osobni podaci korisnika vrijede Facebooku. „Podaci globalnog korisnika vrijede 3.73 dolara, ali za korisnika iz SAD-a ili Kanade ta vrijednost doseže čak 13.54 dolara.“U svom izlaganju dotaknuo se najčešćih internetskih prijevara kojima se služe cyber kriminalci poput doxinga (mail u kojemu hakeri prijete da će objaviti snimku dok gledate pornostranice), ransomware (program koji zaključa vaše računalo ili mobilni uređaj te kriptira sve elektroničke podatke) te naglasio kako je njihova namjera isključivo ostvarivanje financijske dobiti.

 

PROGRAM

“ZAŠTITA OSOBNIH PODATAKA POTROŠAČA NA DIGITALNOM TRŽIŠTU”

Moderatorica: Sanja Smiljanić Grubišić, novinarka i urednica emisije “Potrošački kod”

11.00 – 11.20 POTROŠAČI IMATE PRAVO NA ZAŠTITU SVOJIH OSOBNIH PODATAKA! SAZNAJTE KOJA SU VAŠA PRAVA!“, Zdravko Vukić, AZOP, ravnatelj Agencije za zaštitu osobnih podataka

U današnje digitalno doba, zaštita osobnih podataka važnija je nego ikad prije. Kad koristite svoj mobitel, lajkate na društvenim mrežama, surfate internetom, kupujete online – svakim klikom dijelite svoje osobne podatke.

Osobni podaci su svuda oko nas. Ime i prezime, datum rođenja, kućna adresa, adresa elektroničke pošte, IP adresa, podatak o lokaciji, broj osobne iskaznice, podatak o Vašoj dioptriji, otisak prsta, registarska oznaka automobila, Vaša fotografija i mnogi drugi podaci – SVE SU TO VAŠI OSOBNI PODACI. Osobni podaci svakog građanina su njegova najvrjednija imovina i vrlo lako mogu biti zloupotrijebljeni. POTROŠAČI, IMATE PRAVO ZNATI TKO I U KOJU SVRHU KORISTI VAŠE OSOBNE PODATKE.

11.20 – 11.40 „KAKO OBRADA VAŠIH OSOBNIH PODATAKA MOŽE UTJECATI NA PROMJENU STAVA“, Natalija Parlov Una, TÜV NORD, auditorica informacijske sigurnosti i privatnosti

Novi uvjeti poslovanja u digitalnoj ekonomiji i sve naprednije tehnološke mogućnosti doprinijele su razvoju nevjerojatnih alata kojima se gotovo svaki vaš klik može pratiti i kapitalizirati. To znači da je u realnom vremenu moguće vrlo detaljno analizirati vaše izbore i stavove, kao i utjecati na njih.

Što od osobnih podataka zanima velike platforme, na koji način na njima ostvaruju značajan profit te na koje sve načine i druge tvrtke putem istih tih podataka ili različitih servisa utječu na promjenu vašeg stava bez da ste i sami toga svjesni?

Prisluškuju li vas različite aplikacije i internetske stranice ili samo prate svaki vaš korak i na koji način na to možete utjecati te ostvariti svoja Uredbom propisana prava, pogledajte u predavanju stručnjakinje za bihevioralni marketing i auditorice informacijske sigurnosti i privatnosti najveće njemačke certifikacijske kuće TÜV NORD, Natalije Parlov Une.

11:40 – 12:00 „WEB PRODAJA I ONLINE MARKETING“, Dijana Kladar, odvjetnica specijalizirana za GDPR

Webshop prodaja postaje naša svakodnevica, a veliki broj potrošača odlučio je kupovati proizvode online. Poduzetnici se teško snalaze u pisanju pravnih tekstova kao što su pravila privatnosti, ne znaju što je to test procjene učinka na zaštitu osobnih podataka, moraju li imenovati službenika za zaštitu podataka i koje sve radnje moraju poduzeti kako bi bili usklađeni s propisima. Kroz izlaganje upoznat ćemo vas s praktičnim primjerima iz dosadašnje prakse.

Tijekom predavanja ćemo se dotaknuti i zaštite osobnih podataka u radnim odnosima te gdje poduzetnici najčešće griješe.

12:00 – 12:20 „KRIMINAL PUTEM INTERNETA“, Nikola Protrka, Visoka policijska škola

Gledajući prošlu 2020. primijećeno je da pandemija nije usporila rast kriminala putem Interneta jer je poznato da su cyber kriminalci i otprije naviknuti na rad od doma. Kada vam cyber kriminalci ukradu podatke, najčešće vi toga niste niti svjesni dok vas ne počnu ucjenjivati ili koristiti za svoje potrebe. Pokušali su, i uspijevaju, koristiti pandemiju, potres i strah ljudi kao mamac u svojim phishing ili lažnim donatorskim kampanjama. Veliki broj otuđenih osobnih podataka, uz brojeve kreditnih kartica, može se pronaći na ilegalnim tržnicama. O primjerima i načinima zaštite te dostupnosti vaših osobnih podataka na crnom tržištu (Darknet) te primjerima takvih kaznenih djela poslušajte u predavanju profesora Visoke policijske škole dr.sc. Nikole Protrke.

12:20 – 12:40 PITANJA POTROŠAČA

Poveznica za sudjelovanje na webinaru

A

Povezano

X
Skip to content