Objavljeno: 11.12.2024.
Nastavno na upit u vezi anonimiziranja sudskih odluka i zakonitosti objavljivanja osobnih podataka fizičkih osoba sadržanih u sudskim odlukama koja se dostavljaju putem e-Oglasne ploče i time javno objavljuju na internet stranici e-Oglasne ploče, Agencija za zaštite osobnih podataka se očituje kako slijedi:
Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (Opća uredba o zaštiti podataka) SL EU L119, u cijelosti je obvezujuća i izravno primjenjiva u području zaštite osobnih podataka od 25. svibnja 2018. godine, a odgovornost za praćenje primjene Opće uredbe o zaštiti podataka na području Republike Hrvatske je u nadležnosti Agencije za zaštitu osobnih podataka.
Sukladno uvodnoj izjavi (20) Opće uredbe o zaštiti podataka, iako se ova Uredba primjenjuje, među ostalim, na aktivnosti sudova i drugih pravosudnih tijela, u pravu Unije ili pravu države članice moglo bi se odrediti radnje i postupke obrade u vezi s obradom osobnih podataka koju obavljaju sudovi i druga pravosudna tijela. Nadležnost nadzornih tijela ne bi smjela obuhvaćati obradu osobnih podataka kada sudovi djeluju u sudbenom svojstvu kako bi se zaštitila neovisnost pravosuđa u obavljanju njegovih sudskih zadaća, među ostalim u donošenju odluka. Trebalo bi biti moguće povjeriti nadzor takvih radnji obrade podataka posebnim tijelima u okviru pravosudnog sustava države članice, koja bi posebno trebala osigurati sukladnost s pravilima ove Uredbe, promicati svijest djelatnika u pravosuđu s o njihovim obvezama na temelju ove Uredbe i rješavati pritužbe u vezi s takvom obradom osobnih podataka.
Sukladno članku 55. stavku 3. Opće uredbe o zaštiti podataka, nadzorna tijela nisu nadležna nadzirati postupke obrade sudova kada obavljaju svoju sudbenu funkciju.
S tim u vezi napominjemo kako je Republika Hrvatska ratificirala Konvenciju za zaštitu osobnih podataka glede automatizirane obrade osobnih podataka i Dodatni protokol uz Konvenciju za zaštitu osoba glede automatizirane obrade osobnih podataka u vezi nadzornih tijela i međunarodne razmjene podataka (dalje u tekstu: Konvencija 108), a koja je potvrđena Zakonom o potvrđivanju Konvencije za zaštitu osoba glede automatizirane obrade osobnih podataka i Dodatnog protokola uz Konvenciju za zaštitu osoba glede automatizirane obrade osobnih podataka u vezi nadzornih tijela i međunarodne razmjene podataka („Narodne novine“ broj 4/2005; dalje u tekstu: Zakon o potvrđivanju Konvencije 108). Vezano uz članak 3. stavak 2. točku c. Konvencije o zaštiti osoba glede automatizirane obrade osobnih podataka Republika Hrvatska izjavljuje da će Konvenciju o zaštiti osoba glede automatizirane obrade osobnih podataka, primjenjivati i na zbirke osobnih podataka koje nisu predmet automatizirane obrade.
Konvencija 108 je u odnosu na Republiku Hrvatsku stupila na snagu 1. listopada 2005.
Sukladno članku 1. stavku 1. Dodatnog protokola uz Konvenciju za zaštitu osoba glede automatizirane obrade osobnih podataka u vezi nadzornih tijela i međunarodne razmjene podataka, svaka stranka osigurat će da jedno ili više nadzornih tijela budu nadležna za osiguravanje sukladnosti s mjerama u njezinu unutarnjem pravu čiji je učinak poštovanje načela iz Poglavlja II. (Temeljna načela za zaštitu podataka) i III. Konvencije (Prekogranični protok podataka) i Protokola. Sukladno stavku 2.a Dodatnog protokola, u tu svrhu ta će tijela imati posebice ovlasti za poduzimanje istrage i posredovanja te pokretanje pravnih postupaka ili ukazivanje nadležnim pravosudnim tijelima na kršenje odredaba unutrašnjeg prava kojima se štite načela iz članka 1. stavka 1. ovoga Protokola.
Sukladno članku 4. Zakona o potvrđivanju Konvencije 108 za provedbu ovoga Zakona nadležna je Agencija za zaštitu osobnih podataka.
Slijedom naprijed navedenog, proizlazi kako se Opća uredba o zaštiti podataka i Konvencija 108 primjenjuje na aktivnosti pravosudnih tijela, a slijedom čega su pravosudna tijela dužna poštivati temeljna načela i obveze u vezi zaštite osobnih podataka.
Pravilnikom o načinu anonimizacije, objave i pretraživanja anonimiziranih sudskih odluka („Narodne novine“ broj 134/2024; dalje u tekstu: Pravilnik) propisan je način anonimizacije, objave i pretraživanja anonimiziranih sudskih odluka kojima se postupak dovršava i koje se javno objavljuju na posebnoj mrežnoj stranici.
Sukladno članku 2. Pravilnika, anonimizacijom se u izvornom tekstu sudske odluke vrši zamjena ili ispuštanje dijelova teksta zbog poštivanja pravila o zaštiti osobnih podataka, a člankom 3. su propisani dijelovi koji se u sudskim odlukama anonimiziraju.
Slijedom navedenog, prilikom objave anonimiziranih sudskih odluka temeljem Pravilnika, potrebno je voditi računa da se zamjene ili ispuste dijelovi teksta, a sve kako se prilikom njihove objave ne bi objavljivali osobni podaci fizičkih osoba.
Što se tiče upita odnosnog na javnu objavu sudskih odluka putem e-Oglasne ploče sudova, napominjemo kako je člankom 117. stavkom 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ broj 56/90, 135/97, 08/98, 113/00, 124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10, 05/14; dalje u tekstu: Ustav), sudske rasprave su javne i presude se izriču javno, u ime Republike Hrvatske. Člankom 117. stavkom 2. Ustava propisane su situacije u kojima se može isključiti javnost iz cijele rasprave ili njezina dijela.
Javna objava osobnih podataka fizičkih osoba prilikom objave sudskih odluka putem e-Oglasne ploče, a u svrhu dostave, predstavlja izvršavanje službenih ovlasti sudova te poštivanja njihove pravne obveze koja je propisana Zakonom o sudovima, Sudskim poslovnikom, Zakonom o parničnom postupku te drugim propisima kojima je u svrhu dostave sudskih odluka propisana obveza objavljivanja istih putem e-Oglasne ploče.
Prilikom objave sudskih odluka na e-Oglasnoj ploči potrebno je voditi računa o poštivanju temeljnih načela obrade osobnih podataka koja su propisana Konvencijom 108 i Općom uredbom o zaštiti podataka.
Sukladno članku 5. Konvencije 108, osobni podaci koji su predmet automatizirane i neautomatizirane obrade trebaju biti:
- pribavljeni i obrađeni u dobroj vjeri i zakonito,
- pohranjeni u određene i zakonite svrhe i ne smiju biti uporabljeni na način koji je nespojiv s tim svrhama
- odgovarajući, mjerodavni i ne suvišni u odnosu na svrhe u koje su pohranjeni;
- točni i, ako je to potrebno, ažurirani;
- sačuvani u obliku koji omogućuje identifikaciju subjekata podataka tijekom razdoblja koje nije duže nego što nalaže svrha u koju su pohranjeni.
Sukladno odredbi članka 5. Opće uredbe o zaštiti podataka, osobni podaci moraju biti zakonito, pošteno i transparentno obrađivani s obzirom na ispitanika (načelo zakonitosti, poštenosti i transparentnosti); prikupljeni u posebne, izričite i zakonite svrhe te se dalje ne smiju obrađivati na način koji nije u skladu s tim svrhama (načelo ograničavanja svrhe); primjereni, relevantni i ograničeni na ono što je nužno u odnosu na svrhe u koje se obrađuju (načelo smanjenja količine podataka); točni i prema potrebi ažurni (načelo točnosti); čuvani u obliku koji omogućuje identifikaciju ispitanika samo onoliko dugo koliko je potrebno u svrhe radi kojih se osobni podaci obrađuju (načelo ograničenja pohrane); i obrađivani na način kojim se osigurava odgovarajuća sigurnost osobnih podataka, uključujući zaštitu od neovlaštene ili nezakonite obrade te od slučajnog gubitka, uništenja ili oštećenja primjenom odgovarajućih tehničkih ili organizacijskih mjera (načelo cjelovitosti i povjerljivosti).
Opća uredba o zaštiti podataka izričito propisuje i načelo pouzdanosti, tj. propisuje da će voditelj obrade biti odgovoran i morati moći dokazati poštivanje načela koja se odnose na obradu osobnih podataka iz članka 5. Opće uredbe o zaštiti podataka („načelo pouzdanosti“).
U kontekstu objave sudskih odluka na internet stranici e-Oglasna ploča, napominjemo kako je objavljenu sudsku odluku potrebno ukloniti s internet stranice čim se ispuni svrha objavljivanja, odnosno nakon što protekne rok objave.