Objavljeno: 10.4.2025.
Nastavno na Vaš dopis u kojemu u bitnome pitate pod kojim uvjetima smijete dostavljati osobne podatke svojih učenika medijima, Agencija za zaštitu osobnih podataka ističe sljedeće:
Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (Opća uredba o zaštiti podataka) je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u Republici Hrvatskoj od 25. svibnja 2018. godine.
Načela obrade osobnih podataka, sukladno članku 5. Opće uredbe o zaštiti podataka, traže da osobni podaci moraju biti zakonito, pošteno i transparentno obrađivani s obzirom na ispitanika (načelo zakonitosti, poštenosti i transparentnosti); prikupljeni u posebne, izričite i zakonite svrhe te se dalje ne smiju obrađivati na način koji nije u skladu s tim svrhama (načelo ograničavanja svrhe); primjereni, relevantni i ograničeni na ono što je nužno u odnosu na svrhe u koje se obrađuju (načelo smanjenja količine podataka); točni i prema potrebi ažurni (načelo točnosti); čuvani u obliku koji omogućuje identifikaciju ispitanika samo onoliko dugo koliko je potrebno u svrhe radi kojih se osobni podaci obrađuju (načelo ograničenja pohrane); i obrađivani na način kojim se osigurava odgovarajuća sigurnost osobnih podataka, uključujući zaštitu od neovlaštene ili nezakonite obrade te od slučajnog gubitka, uništenja ili oštećenja primjenom odgovarajućih tehničkih ili organizacijskih mjera (načelo cjelovitosti i povjerljivosti).
Voditelj obrade odgovara za usklađenost s ovdje navedenim načelima Opće uredbe o zaštiti podataka te je mora biti u mogućnosti dokazati (načelo pouzdanosti).
Člankom 6. stavkom 1. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da je obrada zakonita samo ako i u onoj mjeri u kojoj je ispunjeno najmanje jedno od sljedećega:
(a) ispitanik je dao privolu za obradu svojih osobnih podataka u jednu ili više posebnih svrha;
(b) obrada je nužna za izvršavanje ugovora u kojem je ispitanik stranka ili kako bi se poduzele radnje na zahtjev ispitanika prije sklapanja ugovora;
(c) obrada je nužna radi poštovanja pravnih obveza voditelja obrade;
(d) obrada je nužna kako bi se zaštitili životno važni interesi ispitanika ili druge fizičke osobe;
(e) obrada je nužna za izvršavanje zadaće od javnog interesa ili pri izvršavanju službene ovlasti voditelja obrade;
(f) obrada je nužna za potrebe legitimnih interesa voditelja obrade ili treće strane, osim kada su od tih interesa jači interesi ili temeljna prava i slobode ispitanika koji zahtijevaju zaštitu osobnih podataka, osobito ako je ispitanik dijete.
Točka (f) se ne odnosi na obradu koju provode tijela javne vlasti pri izvršavanju svojih zadaća.
Ako je pravni temelj za obradu osobnih podataka pravna obveza voditelja obrade ili izvršavanje zadaće od javnog interesa/službene ovlasti voditelja obrade, tada ta pravna osnova mora biti utvrđena u pravu Unije ili pravu države članice kojem voditelj obrade podliježe, a tom pravnom osnovom mora biti određena i svrha obrade ili, u pogledu obrade iz stavka 1. točke e), mora biti nužna za izvršavanje zadaće od javnog interesa ili izvršavanje službene ovlasti voditelja obrade.
U konkretnom slučaju u primjeni je Zakon o medijima (NN 59/04, 84/11, 81/13 i 114/22) (dalje u tekstu: Zakon).
Temeljem članka 6. stavka 1. Zakona, u cilju objave informacija putem medija tijela izvršne, zakonodavne i sudbene vlasti te tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i ostale pravne i fizičke osobe koje obavljaju javnu službu i/ili dužnost dužni su davati točne, potpune i pravovremene informacije o pitanjima iz svog djelokruga. Sukladno članku 6, stavku 5. drugoj alineji Zakona, informacije se mogu uskratiti kada bi objavljivanje predstavljalo povredu tajnosti osobnih podataka sukladno zakonu, osim ako se njihovom objavom može spriječiti izvršenje težega kaznenog djela ili spriječiti neposredna opasnost za život ljudi i njihovu imovinu. Odgovorna osoba u slučaju uskrate informacije mora pisano obrazložiti razloge uskrate u roku tri radna dana od dana zaprimanja pisanog zahtjeva.
Ističemo i da su mediji, sukladno članku 16. stavku 1. Zakona, dužni poštovati privatnost, dostojanstvo, ugled i čast građana, a osobito djece, mladeži i obitelji bez obzira na spol i spolno opredjeljenje. Zabranjuje se objavljivanje informacija kojima se otkriva identitet djeteta, ukoliko se time ugrožava dobrobit djeteta.
Nadalje, prilikom obrade posebnih kategorija osobnih podataka (primjerice podataka koji se odnose na zdravlje učenika), uz jedan od temelja za zakonitost obrade iz članka 6. stavka 1. Opće uredbe o zaštiti podataka, kumulativno mora biti ispunjeno i jedno od izuzeća načelne zabrane obrade posebnih kategorija osobnih podataka iz članka 9. stavka 2. točaka a) do j) Opće uredbe o zaštiti podataka.
Dakle, za svaku obradu osobnih podataka, uključujući i dostavu osobnih podataka drugim voditeljima obrade (ovdje medijima), mora postojati svrha i pravni temelj, a u slučaju dostave posebnih kategorija osobnih podataka (kao što su podaci koji se odnose na zdravlje), mora postojati i jedno od izuzeća načelne zabrane obrade posebnih kategorija osobnih podataka iz članka 9. stavka 2. točaka a) do j) Opće uredbe o zaštiti podataka.
Agencija zaključno ističe da je svaka škola dužna, temeljem članka 37. stavka 1. točke a) Opće uredbe o zaštiti podataka, imenovati službenika za zaštitu podataka. Upravo je jedna od zadaća službenika za zaštitu podataka, između ostalih zadaća, informiranje i savjetovanje voditelja obrade te zaposlenika koji obavljaju obradu o njihovim obvezama iz ove Uredbe te drugim odredbama Unije ili države članice o zaštiti podataka.
Dodatno Vas upućujemo na Preporuku Agencije o primjeni Opće uredbe o zaštiti podataka u školskim ustanovama, a koja je dostupna na sljedećoj poveznici: https://azop.hr/primjena-opce-uredbe-o-zastiti-podataka-u-skolskim-ustanovama/.