Objavljeno: 10.4.2025.
Nastavno na Vaš upit vezan za zahtjev za uvidom u spis predmeta otvorenog po prijavi zlostavljanja učenika, Agencija za zaštitu osobnih podataka se očituje kako slijedi:
Člankom 21. Pravilnika o mjerama zaštite osobnih prava i dobrobiti djeteta (NN 123/15, 87/22) propisano je sljedeće:
“Osobni podaci prikupljeni i obrađeni tijekom provođenja mjera zaštite osobnih prava i dobrobiti djeteta su službena tajna i na njih se primjenjuju odredbe zakona kojima se uređuje zaštita osobnih podataka.”
Nadalje, i člankom 11. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku (NN 47/09, 110/21) propisano je:
„U postupku se moraju zaštititi osobni i tajni podaci, sukladno propisima o zaštiti osobnih podataka, odnosno tajnosti podataka.“
Prema Općoj uredbi o zaštiti osobnih podataka, svaka obrada osobnih podataka treba imati jedan od pravnih temelja propisanih člankom 6. Opće uredbe.
Uz to, svaki voditelj obrade dužan je poštivati načela obrade osobnih podataka propisana člankom 5. Opće uredbe o zaštiti osobnih podataka, uključujući i načelo smanjenja količine podataka. Prema tom načelu, uređenom člankom 5. stavkom 1. točki c), „osobni podaci moraju biti primjereni, relevantni i ograničeni na ono što je nužno u odnosu na svrhe u koje se obrađuju“.
S druge strane, dijete koje prema prijavi iskazuje neprimjerena ponašanja, odnosno njegovi roditelji kao zakonski zastupnici, imaju prava kao svaki ispitanik čiji se osobni podaci obrađuju, između ostalog, i pravo na pristup svojim osobnim podacima, sukladno članku 15. Opće uredbe.
Sukladno članku 15. Opće uredbe o zaštiti podataka (pravo na pristup), ispitanik ima pravo dobiti od voditelja obrade potvrdu obrađuju li se osobni podaci koji se na njega odnose te ako se takvi podaci obrađuju, pristup osobnim podacima i sljedećim informacijama:
(a) svrsi obrade;
(b) kategorijama osobnih podataka o kojima je riječ;
(c) primateljima ili kategorijama primatelja kojima su osobni podaci otkriveni ili će im biti otkriveni, osobito primateljima u trećim zemljama ili međunarodnim organizacijama;
(d) ako je to moguće, predviđenom razdoblju u kojem će osobni podaci biti pohranjeni ili, ako to nije moguće, kriterijima korištenima za utvrđivanje tog razdoblja;
(e) postojanju prava da se od voditelja obrade zatraži ispravak ili brisanje osobnih podataka ili ograničavanje obrade osobnih podataka koji se odnose na ispitanika ili prava na prigovor na takvu obradu
(f) pravu na podnošenje pritužbe nadzornom tijelu;
(g) ako se osobni podaci ne prikupljaju od ispitanika, svakoj dostupnoj informaciji o njihovu izvoru;
(h) postojanju automatiziranog donošenja odluka, što uključuje izradu profila iz članka 22. stavaka 1. i 4. te, barem u tim slučajevima, smislenim informacijama o tome o kojoj je logici riječ, kao i važnosti i predviđenim posljedicama takve obrade za ispitanika.
Temeljem stavka 3. istoga članka, voditelj obrade osigurava kopiju osobnih podataka koji se obrađuju. Sukladno stavku 4. istoga članka, pravo na dobivanje kopije iz stavka 3. ne smije negativno utjecati na prava i slobode drugih.
Europski odbor za zaštitu podataka u Smjernicama 01/2022 o pravima ispitanika – pravo na pristup (dalje u tekstu: Smjernice), dodatno naglašava kako se pravo na pristup podacima odnosi samo na osobne podatke ispitanika, a ne i na osobne podatke druge osobe. Kada voditelj obrade procjenjuje hoće li ispunjenje zahtjeva negativno utjecati na prava i slobode drugih, mora razmotriti interese svih sudionika, uzimajući u obzir specifične okolnosti slučaja te posebice vjerojatnost i ozbiljnost rizika koji proizlaze iz pružanja osobnih podataka.
Temeljem navedenog, u načelu mišljenje je Agencije da je, u slučaju da je izvor osobnih podataka druga fizička osoba, prilikom postupanja povodom zahtjeva za uvid u spis predmeta od strane roditelja djeteta koje prema prijavi iskazuje neprimjerena ponašanja, osobne podatke druge fizičke fizičke osobe (primjerice osobne podatke ostale djece uključene u tu situaciju – djece žrtava nasilja ili ime i prezime njihovih roditelja ili skrbnika) potrebno anonimizirati jer bi u protivnome ostvarivanje prava podnositelja zahtjeva u konkretnom slučaju moglo negativno utjecati na pravo na zaštitu osobnih podataka prijavitelja navodnog postupanja.
Zaključno, podsjećamo da je, sukladno članku 37. stavku 1. točki a) Opće uredbe o zaštiti podataka, svako tijelo javne vlasti ili javno tijelo dužno imenovati službenika za zaštitu podataka.
Temeljem članka 39. Opće uredbe o zaštiti podataka, upravo je zadaća službenika za zaštitu podataka, između ostalog, informiranje i savjetovanje voditelja obrade (…) te zaposlenika koji obavljaju obradu o njihovim obvezama iz te Uredbe te drugim odredbama Unije ili države članice o zaštiti podataka.