HR | EN

logo
header pozadina-min

Zaštita osobnih podataka u blagdansko vrijeme

Blagdansko vrijeme donosi mnogo veselja, druženja i dobrih želja. Kako biste i u ovo vrijeme bili sigurni te zadržali dobro raspoloženje, pripremili smo najčešće zamke i online prijevare te savjete kako se od njih zaštititi. Čuvajte svoje i tuđe osobne podatke i uživajte bezbrižno ovih blagdana!

 

1. Sadrže li sve čestitke samo dobre želje?

Božić i Nova godina vrijeme je kada šaljemo i primamo mnogobrojne čestitke kako od svojih bližnjih, tako i od raznih pošiljatelja. Međutim, neke poruke mogu sadržavati viruse, zlonamjerni softver, a najčešće se koriste za phishing. Phishing se odnosi na internetske prijevare u vidu lažnih e-poruka koje izgledaju kao da su ih poslale legitimne organizacije (primjerice banka ili internet stranica za kupovinu), a koje primatelja navode na dijeljenje osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka. Na ovaj način prevaranti dobivaju pristup korisničkim imenima, lozinkama ili podacima s kreditnih kartica. U takvim e-porukama od vas se najčešće traži da preuzmete priloženi dokument ili kliknete na poveznicu.

Stoga se preporuča oprez prije otvaranja privitaka ili klikanja na poveznice koje se nalaze u porukama, posebno ako poruka dolazi od nepoznatog pošiljatelja te ako je tekst pun pravopisnih pogrešaka.

  • Ako je pošiljatelj sumnjiv, ne otvarajte mail.
  • Obratite pažnju i na ekstenzije datoteke u privitku – ne otvarajte privitke s neuobičajenim ekstenzijama kao što su .jar, .ace.
  • Ako ste u e-mailu zaprimili sumnjivu poveznicu, prijeđite mišem preko URL adrese, ali ne klikajte – trebali biste vidjeti pravi URL na koji ćete biti preusmjereni. Ako izgleda sumnjivo ili završava kao .exe, .js ili .zip, ne otvarajte link!

2. Opuštena grupna fotografija ili problem?

Božićno vrijeme je vrijeme zabava, domjenaka i putovanja. Objavljujete svoje i tuđe fotografije/videozapise na društvenim mrežama bez promišljanja i pitanja? Imate li postavljene postavke privatnosti tako da svatko može vidjeti sve što objavljujete? Razmislite je li to pametno – sadržaj koji ne biste htjeli da vide vaši roditelji, šef ili kolega s posla, ne objavljujte na internetu.

  • Ako objavljujete fotografije ili videa na kojima se pojavljuju druge osobe, potrebno je pitati ih slažu li se s takvom objavom
  • Posebnu pozornost obratite na fotografije na kojoj se nalaze djeca i maloljetne osobe – zaštitite ih!
  • Izbjegavajte objavljivanje fotografije djece i maloljetnih osoba ili ograničite postavke vidljivosti objave samo svojim prijateljima

 

3. Je li svaki popust zaista dobar popust?

Blagdansko raspoloženje i kupovinu božićnih poklona pokvariti mogu lažni online shopovi kojima je cilj krađa osobnih podataka i financijska korist. Veliki popusti itekako mogu biti primamljivi i svima je cilj uštedjeti, ali kako bi bili sigurni da kupujete od provjerene online trgovine, slijedite sljedeće savjete:

  • Čuvajte se „predobrih ponuda“ na neprovjerenim online shopovima
  • Provjerite ima li trgovac na internetskoj stranici naveden naziv i sjedište, telefonski broj i adresu elektroničke pošte
  • Koristite provjerene online trgovine. Vjerodostojnost internetske domene možete provjeriti na sljedećem linku: https://www.scamadviser.com/
  • Istražite recenzije prije kupovine
  • Ne šaljite preslike svojih osobnih iskaznica i bankovnih kartica
  • Ukoliko plaćate karticom, prilikom kupnje plaćajte samo preko sigurnog pružatelja usluge plaćanja
  • Plaćajte samo kada ste spojeni na sigurnu vezu – izbjegavajte besplatni ili otvoreni WiFi
  • Plaćajte samo na sigurnom uređaju – redovito ažurirajte operativni sustav i sigurnosni softver

 

4. Sretno iščekivanje paketa na kućnu adresu ili neizvjesnost na tekućem računu?

Dostavna služba vas je obavijestila da ste zaprimili paket te da biste ga zaprimili na kućnu adresu poslali su vam poveznicu za plaćanje naknade? Tijekom blagdanske sezone i povećanog broja online kupnji, primijećena je i povećana aktivnost prevaranata koji putem e-poruka šalju lažne obavijesti o zaprimljenom paketu te pozivaju na plaćanje kako bi vam dostavili pošiljku. Lažnu obavijest primijetit ćete po tekstu koji često sadrži pravopisne pogreške te e-mail adresi koja se ne podudara sa službenom e-mail adresom dostavne službe, stoga:

  • Provjerite e-mail adresu pošiljatelja
  • Ne otvarajte sumnjive poveznice koje pozivaju na plaćanje naknade
  • Ne upisujte i ne šaljite osobne podatke i broj kartice
  • Trajno izbrišite e-mail

 

5. Instaliraj pametno

Želite imati maštovitu i personaliziranu čestitku koju ćete slati prijateljima i obitelji? Danas na tržištu postoje brojne besplatne aplikacije za izradu božićnih čestitki, a kako biste bili sigurni da s aplikacijom nećete instalirati virus ili zlonamjerni softver, slijedite sljedeće savjete:

  • Pročitajte opis aplikacije (ukoliko sadrži greške, potrebno je posumnjati)
  • Prije instaliranja aplikacije pročitajte koji podaci se prikupljaju, koliko dugo se čuvaju te kako će se koristiti
  • Aplikacije preuzimajte samo sa službenih mrežnih trgovina aplikacija
  • Upozoriti djecu da sami ne preuzimaju aplikacije

 

Savjet plus: ako često koristite kreditne kartice za online kupovinu, poželjno je postaviti notifikacije za svaku transakciju koju napravite u realnom vremenu, a sve kako biste uočili potencijalno neovlašteno korištenje vaše kartice te mogli pravovremeno reagirati i kontaktirati banku.

A

Povezano

Kvar telefonske linije help deska

Kvar telefonske linije help deska

Telefonska linija help desk (01/ 4609-000, tipka 1) zbog tehničkog kvara trenutno je nedostupna. Postupak uklanjanja kvara od strane teleoperatera je u tijeku stoga molimo građane za razumijevanje. Svoj upit možete dostaviti na azop@azop.hr.

X
Skip to content